До цього моменту головним документом, який регламентував якість мікроклімату та повітрообміну навчальних класів та інших приміщень шкіл були Санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу 一 ДержСанПін-2001. Проте, з моменту розробки цього документу пройшло 20 років і він вже не відповідає сучасним вимогам.
З 1 січня 2021 набув чинності Санітарний регламент закладів загальної середньої освіти. Документ розроблений Міністерством охорони здоров’я України та регулює налаштування опалення, вентиляції, освітлення закладів освіти.
Що змінюється відносно вентиляції шкіл?
Основне нововведення Санітарного регламенту 一 контроль показників якості повітря в навчальних класах. Передбачається, що школи як мінімум двічі на рік мають забезпечити проведення лабораторного контролю (не менше 6 вимірювань) рівня СО2 та СО у приміщеннях. Перед початком навчального року в класах, де був облаштований ремонт або завезені нові меблі 一 обов’язковий замір рівня формальдегідів та інших хімічних сполук в повітрі приміщень.
Регламент вказує межі допустимих концентрацій забрудників повітря:
- до 0,01 мг/м3 一 СО2;
- до 5,0 мг/м3 一 СО;
- не більше 0,01 мг/м3 формальдегіду.
Що це означає для шкіл?
Перед адміністрацією шкіл постає задача контролю не тільки кількості провітрювань навчальних аудиторій, а й контроль якості повітря у класах. Цілком очевидно, що для обладнання для здійснення необхідних вимірів школи не мають. А враховуючи вартість професійного лабораторного обладнання, далеко не всі школи зможуть бути ним обладнані найближчим часом. Як варіант, школи можуть запрошувати фахових експертів з необхідним обладнанням для здійснення вимірів якості повітря у класах. Як розпоряджатись отриманими результатами вимірювань 一 Санітарний регламент не вказує.
Чи покращить Санітарний регламент якість повітря?
Контроль якості повітря в навчальних класах 一 безумовно корисний інструмент створення та підтримки здорового мікроклімату. Проте, такий контроль має здійснюватись не двічі на рік, а щоденно 一 у всіх приміщеннях, де перебувають діти. В ідеальному варіанті 一 поєднати контроль стану повітря та вентиляцію. Сучасні припливно-витяжні системи вентиляції з датчиками якості повітря щосекунди відстежують рівень небезпечних речовин в повітрі та змінюють режим роботи вентиляції в автоматичному режимі. Такий підхід створює дійсно безпечне середовище для навчання та розвитку дітей.