Будівлі шкільних навчальних закладів складаються з приміщень різного розміру та функціонального призначення: класні кімнати, спортзал, їдальня, навчальні лабораторії, комп’ютерні класи, тощо. Для кожного приміщення є свої вимоги стосовно повітрообміну та особливості вентилювання.
Вчені довели, що у приміщеннях з якісним складом повітря, діти уважніші, менше хворіють та краще запам’ятовують інформацію. Якщо ж у повітрі спостерігається надлишок вуглекислого газу, знижується активність, псується настрій, виникає млявість та дратівливість.
Оскільки діти шкільного віку більшість часу проводять у школах, для підтримки здоров’я та максимальної успішності навчання важливо створити в навчальних класах комфортний мікроклімат з оптимальною температурою повітря.
Проблемою більшості українських навчальних закладів, які негативно впливають на якість повітря є:
- старі приміщення, і як наслідок, застаріла система вентиляції, не здатна забезпечити необхідний повітрообмін або й взагалі її повна відсутність;
- герметичні двері та вікна;
- велика кількість пилу у зв’язку з неякісним прибиранням та високою активністю дітей.
Присутність великої кількості людей у приміщенні призводить до стрімкого зростання в повітрі рівня вуглекислого газу, бактерій та мікроорганізмів.
Низька якість повітря негативно впливає на організм дитини, підвищує ризик розвитку різноманітних захворювань дихальних шляхів, алергічних реакцій, астми, респіраторних та застудних захворювань.
Крім того, для дітей початкової та середньої школи характерний високий рівень активності та рухливості – вони постійно бігають, стрибають, грають в ігри. Якщо на вулиці тепла погода оптимальний варіант – проводити перерви, уроки фізичної культури на вулиці, де завжди достатня кількість свіжого повітря. Проблеми виникають у холодну пору року, коли опади чи низька температура не сприяють довготривалим прогулянкам.
Як наслідок, діти стають менш активними, знижується продуктивність, спостерігається поганий настрій та сонливість протягом дня. Саме тому, якісний повітрообмін у школі є одним з найважливіших чинників для успішності та гарного самопочуття дитини.
Вентиляція в школі та вимоги до якості повітрообміну
Так, у класних кімнатах нормативним вважається 16 м³⁄ год на одного учня. Для лабораторних кабінетів та класів з комп’ютерною технікою необхідна 20 м³ припливу свіжого повітря на одну годину для однієї особи. Вентиляція в спортзалах та їдальні – не менше 50 м³⁄ год. Оптимальні мікрокліматичні параметри: температура повітря 16-22˚С, відносна вологість повітря 30-60%, вміст СО2 до 1л/м³.
Якщо ж повітрообмін недостатній, перебування у таких приміщеннях провокує проблеми з навчанням та загрозу для здоров’я дітей. Збільшується вміст вуглекислого газу, знижується концентрація та увага, погіршується самопочуття, можливі загострення алергічних проявів, а в епідеміологічний період учні частіше хворіють. Відкриті вікна не вирішують проблеми, оскільки утворюють протяги, а в зимовий період втрачається дорогоцінне тепло.
Особливості облаштування системи вентиляції у школах
Найкращий варіант – організація примусового припливу і витяжки повітря в навчальних закладах. Оскільки із встановленням герметичних вікон природної вентиляції вже недостатньо. Для отримання позитивного балансу, показник витяжки повітря в приміщенні повинен бути меншим, ніж показник припливу.
Окремо облаштовують механічну витяжну вентиляцію в санітарних вузлах і в приміщеннях з місцевими витяжками: хімічній лабораторії з витяжною шафою, майстернях з верстатами та ін.
В приміщеннях кухні, посудомийних та вбиралень, де природнього провітрювання також недостатньо, встановлюються самостійні системи вентиляції. При цьому, вентиляція столової та буфету проектується відповідно до норм закладів громадського харчування.
Яку систему вентиляції обрати для школи?
Для шкільних та інших навчальних закладів необхідно встановлювати припливно-витяжну вентиляцію з рекуперацією тепла. Ці вентиляційні установки, в яких по обидва боки є два вентилятори, що обертаються у протилежні сторони та забезпечують доступ свіжого повітря та видалення надлишку вуглекислого газу без стандартного провітрювання приміщень. Відповідно припливне і витяжне повітря рухаються одночасно різними каналами одне назустріч іншому. Завдяки теплообміннику витяжне повітря віддає тепло припливному, цей процес називається рекуперацією. Таким чином, завдяки вентиляції, повітря з вулиці потрапляє у приміщення свіжим і підігрітим до кімнатної температури. Спеціалісти рекомендують купити рекуператор, попередньо узгодивши необхідний пристрій та кількість установок, необхідних для кожного навчального приміщення.
Параметри вибору вентиляційного обладнання
В процесі вибору вентиляційної системи, насамперед, необхідно забезпечити рекомендовані показники:
- температуру повітря – від 16 до 22 градусів;
- вологість – від 30 до 65%;
- вміст СО2 – до 1 літра на 1 м³.
Також на етапі проектування слід врахувати наступні параметри:
- розташування та розмір приміщення;
- кількість людей;
- наявність шкідливих чинників;
- технічні характеристики рекуператора.
Рекуператор – інноваційне рішення вентиляції навчальних приміщень
Обираючи вентиляційну установку, слід врахувати, що у зимовий період приміщення буде значно охолоджуватись. А відтак на системи вентиляції доведеться додатково витрачати теплоресурси. Якщо ж встановити в приміщенні припливно-витяжну установку з рекуперацією тепла, то навпаки, все внутрішнє тепло зберігається, при цьому свіже повітря продовжує поступати.
Також важливо, що під час видалення відпрацьованого повітря з приміщення видаляється зайва волога, яка є найбільшим ворогом будь-якої споруди без якісної вентиляції. Через надмірну вологість та брак свіжого повітря, з’являється пліснява та грибок на стінах, потіють вікна приміщення. Лише правильна система вентиляції може ефективно впоратись з цими проблемами в навчальних закладах.
Як бачимо, вентиляція навчальних приміщень – важливе та складне питання, яке потребує особливої уваги. У випадку, якщо силами самого закладу освіти рекуператор купити проблематично, можна скористатись численними опціями програм фінансування від НЕФКО, ЄБРР, ПРОООН.